Kommun & Region
Varför KulturCrew?
Vår vision är att alla barn och unga ska ha möjlighet att känna sig inkluderade i kulturlivet. Kultur och eget skapande kan vara ett sätt att öka förståelsen för omvärlden, men även för att utveckla sin egen identitet. Vårt mål är att väcka nyfikenhet och intresse för kultur och därmed stärka och synliggöra dess värde i samhället.
Barnkonventionen
KulturCrew bidrar till att uppfylla artiklarna 6, 12, 13, 15 och 31 i barnkonventionen.
Artikel 6 Barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling
Artikel 12 Åsiktsfrihet, delaktighet och rätten att bli hörd
Artikel 13 Barn har rätt till yttrandefrihet
Artikel 15 Barn har rätt att delta i föreningar och fredliga sammankomster
Artikel 31 1. Rätt till vila och fritid, till lek och rekreation anpassad till barnets ålder och rätt att fritt delta i det kulturella och konstnärliga livet
Ung delaktighet
Vi vill bidra till att utveckla kulturarrangemang som är relevanta för en ung målgrupp samt bygga broar till det professionella kulturlivet. Detta gör vi genom att erbjuda barn, unga och vuxna verktyg för hur man jobbar med delaktighet samt utbildning i arrangörskap och kultur.
Modell Skåne/Kronoberg
KulturCrew Skåne startade som ett projekt under Riksteatern Skåne och Musik i Syd. KulturCrew är idag en verksamhet som arbetar med alla konstformer och samverkan sker bland annat med Bästa Biennalen och BUFF (barn och ungdomsfilmfestival). Andra samarbeten som sker är med Malmö Opera, Malmö Stadsteater, Ystad Studios Visitor Center, Dunkers kulturhus, Kulturkvarteret Kristianstad, Arena 305 med flera. KulturCrew Skåne drivs av regionala utvecklingsbidrag från Region Skåne och Kulturrådet. Region Kronoberg arbetar och utvecklar KulturCrew som feriearbete genom UNGA Musik i Syd och Riksteatern Kronoberg. Läs mer om KulturCrew som feriearbete nedan.
Återväxt
Vi ser att en progression i KulturCrew kan ge synergieffekter på sikt och förhoppningsvis återväxt med nya kulturgenerationer. Man startar i KulturCrew i grundskolan och går sedan vidare till fritiden genom ung mötesplats, kulturskola eller feriejobb. Parallellt finns det regionala nätverket som fångar upp och länkar vidare till föreningsliv och andra aktörer inom kulturlivet.
Nationellt
KulturCrew startade i Skåne ur ett behov av att öka ungas delaktighet i kulturlivet. KulturCrew har sedan spridit sig genom Sverige och består nu av ett tiotal aktiva regioner. Fokus i det nationella nätverket är att stärka barns och ungas rättigheter genom samarbete, kompetensutveckling och kunskapsutbyte anpassat efter varje regions förutsättningar.
Paula Gårsjö, regional samordnare i Kronoberg berättar: KulturCrew som feriejobb för ungdomar
Bakgrund
2020 tog Markaryds kommun ett initiativ att ge 12 ungdomar möjligheten att under tre veckor utbilda sig och jobba i KulturCrew. Det föll så väl ut att man under åren som följde kunde söka till KulturCrew på fler orter i Kronoberg. Musik i Syd är numera ägare av projektet som får årligt stöd från Regionen för att genomföra feriejobben inom KulturCrew-projektet.
Upplägg
I Region Kronoberg är det jag som samordnar grupperna men jag är också handledare för gruppen i Växjö. Jag bokar workshopledare, håller i möten med representanter från de olika kommunerna och gör tillsammans med handledarna scheman för alla grupperna. Veckan innan start åker jag ut med t-shirts, handböcker och tygkassar till respektive ort.
Vi lägger workshops i arrangörens ABC, marknadsföring, ljus- och ljudteknik, digitala lösningar och presentationsteknik så tidigt som möjligt och de är tänkta att förbereda ungdomarna så att de kan genomföra de i förväg planerade föreställningar. Yrkespersoner från relevanta områden håller i dessa delar och gruppen kan också få möta representanter för orternas kulturföreningar och göra studiebesök, t ex på museer eller SVT. Kommunerna väljer lite olika vägar här, men målet är att efter de tre veckorna ska man veta mer om arrangörskap och hur man kan arbeta med kulturevenemang. För att hålla nere kostnaderna kan man ta hjälp av t ex kommunens kommunikatör som kan hålla i marknadsföringspasset. Eller om kulturskolan kan hjälpa till med ljud- och ljusutbildning.
Genomförande
Under tre veckor får feriejobbarna dels workshops och dels genomföra evenemang. De jobbar 4 timmar per dag, 9.00-13.00, men ibland får man styra om tiderna. T ex om man har föreställning på kvällen och måste rodda med det. Stäm av med kommunen vad som gäller för sena kvällar, våra får jobba till kl 20.00. Förhoppningsvis får deltagarna upp intresset för kultur och vill fortsätta engagera sig i framtiden.
Framtid
För att det inte bara ska bli ett feriejobb har vi på Nygatan i Växjö valt att fortsätta jobba med ungdomarna. De får vara referensgrupp i urval av föreställningar för UNGA Musik i Syd, de har kommit med synpunkter till omarbetning av Regionens kulturplan och de har fått jobba på olika evenemang även under läsåret. En i gruppen sitter med i Riksteatern Kronobergs styrelse, en läser musikproduktion och numera kommer de med egna förslag på vad vi ska göra. I höstas var de t ex med på Regionens AV-Mediadag på Linnéuniversitetet och presenterade talare och visade folk tillrätta. Vi träffas regelbundet och planerar en konsert eller ett evenemang.
Fördelar:
Vi presenterar kultur för ungdomar som kanske aldrig kommit i kontakt med det tidigare.
I grupperna samlas ungdomar från olika länder och sociala områden. Bra ur integrationssynpunkt.
Efter avslutad ferieperiod har de vad som krävs för att jobba vidare med evenemang och kan ta extrajobb vid barnkonserter och konferenser i kommunen och på Regionen.
Återväxt i kulturföreningar och liknande.
Nackdelar:
De har fått betalt under sommaren och vill man ”behålla” dem under året bör de få en slant när de jobbar.
Du måste själv boka evenemang för feriejobbsperioden. Det är för kort tid och de har för lite kunskaper för att de ska vara med och bestämma vilken artist eller event ni ska göra. De har också väldigt lite kunskap men det kan komma senare.
Tips!
Håll i en informationsträff innan perioden börjar. Digitalt eller fysiskt. Många ungdomar vet inte vad de valt och det klargör en hel del för dem. Eftersom schemat kan vara lite varierat behöver de veta tider etc.
Låt dem ta mycket plats, t ex i marknadsföringen, men också ifall de har andra idéer till hur man ska lösa problem som uppstår. Delegera!
Samarbeta med andra feriejobbare. T ex om det finns en dansgrupp som också feriejobbar. Gruppen kan då ta hand om deras marknadsföring och genomförande av dansshower.
Crewet bör vara mellan 6-8 personer. 1-2 handledare så kan man hjälpas åt lättare.
Om kommunen har gratis sommarkonserter kan man samarbeta kring det. T ex har vi Scensommar i Kronoberg och där har våra feriejobbare fått vara med och jobba vid stora evenemang och det har varit uppskattat.
Om ni är fler orter i samma region, samarbeta kring konserter/evenemang! T ex boka samma artist som kan turnera till fler ställen.
Bjud på fika! Jobbar vi fyra timmar lägger vi in en fikapaus i mitten och då är det trevligt med lite mackor och dricka.